Blog 9 Melbourne - Reisverslag uit Geelong, Australië van Sitze - WaarBenJij.nu Blog 9 Melbourne - Reisverslag uit Geelong, Australië van Sitze - WaarBenJij.nu

Blog 9 Melbourne

Door: Sitze

Blijf op de hoogte en volg Sitze

10 Maart 2015 | Australië, Geelong

Melbourne

We zijn in Melbourne aangekomen. Voordat we de camper afleveren rijden we langs ons nieuwe tijdelijke onderkomen, een appartement van ene Joe, dat we via AirBnb geboekt hebben. Eerst alle bagage afgooien en dan pas de camper wegbrengen, daar is over nagedacht!
De plek hebben we thuis zorgvuldig uitgekozen, vlak bij het strand en op ‘loopafstand’ van het centrum. Joe verwelkomt ons hartelijk en vertelt uitgebreid over de vele mogelijkheden de de stad biedt, de beste koffietentjes en de plekken waar je prima kunt lunchen of dineren. Joe blijkt van het goede leven te houden.
Het appartement is niet groot, een kamer met een kleine dinette, eettafeltje voor twee en een bed, Daarnaast nog een badkamer. En oh ja, ook een mini balcon. Voldoende om ’s morgens lekker buiten te kunnen ontbijten. Meer hebben we ook niet nodig, we zullen de meeste tijd op straat doorbrengen.

Het appartement ligt in de Acklandstreet en die plek blijkt nog veel beter dan we vooraf hadden bedacht. Het strand met de Melbourne Pier ligt op minder dan 5 minuten lopen. Lekker om met mooi weer ’s avonds even over de boulevard (dat noemen ze hier Harbour front) te slenteren.
De Acklandstreet is behoorlijk lang, ruim 2 km. De straat begint aan een groot plein met veel terrassen. Vanaf het plein loop je ook direct naar de pier en een schitterend park. Loop je de straat in dan krijg je eerst zo’n 500 meter met woningen. Volgens Joe variërend “from multi-million till $50 a day”. Dat is tenminste een ruime marge.
De straat wordt onderbroken door een groot plein, bijna een park. Op dit plein is het Lunapark en een groot theatergebouw en uiteraard opnieuw veel eettentjes. Vervolgens gaat de straat over een in levendig deel met heel veel eetgelegenheden en boetiekjes.
Kortom, zowel aan begin en eind is de straat super gezellig, met een rustig stuk in het midden waar wij zitten en het strand om de hoek.

Om de stad te verkennen hebben we heel veel op de zg Melbourne bikes gedaan. Een systeem zoals we dat kennen van meer Europese steden. Voor omgerekend twee euro kan je de hele dag van de fietsen gebruik maken. Niet aaneengesloten, je moet de fietsen regelmatig terug in een van de vele rekken in de stad plaatsen. Maar anders dan bv in Parijs waar je een half uur moet wachten voordat je opnieuw een fiets kunt nemen, kan je na een paar minuten alweer verder fietsen. En ziehier opnieuw een voordeel van ‘onze’ locatie, om de hoek staat is een servicepunt waar we de fietsen kunnen oppikken.

Met zijn 4,5 miljoen inwoners is Melbourne echt een grote stad. Levendig en druk, op alle uren van de dag. Een heel groot verschil met het relaxte Adelaide. In de week dat wij er zaten was er elke dag wel een of ander evenement. Zomaar een greep: de Moomba-parade, jeugdtriatlon wedstrijd, Food&wine festival en een soort hippiemarkt.
Moomba was een lange optocht van sociale en culturele groepen in Melbourne. De deelnemers hadden zich kleurrijk opgedoft, maar het dansen zag er bij de meesten amateuristisch uit. Hun enthousiasme en energie en de aanmoedigingen van 170.000 toeschouwers langs het traject maakte alles goed!
Aan de triatlon deden meer dan 2600 kinderen mee in de leeftijd van 7 tot 15 jaar. Na een kort zwemtraject in zee en een fietsronde moesten de kids nog een behoorlijk stuk hardlopen. We hebben heel wat variatie in fietsen gezien. Van veel te groot (geleend van pa) tot veel te klein (geleend van zusje), fietsen met mandje voorop en sliertjes aan de handvatten. Allemaal schitterend om zien. Het laatste stuk hardlopen was voor de jongsten echt afzien. Maar aangemoedigd door ouders, opa en oma, de vele kijkers en door Sonja hebben ze het (volgens ons) allemaal gered.

Op de pier van Melbourne woont een kolonie van naar schatting 1200 pinguïns. Het is de kleinste pinguïnsoort ter wereld, niet groter dan 30 cm. Overdag zie je die niet. Heeft niets met het formaat te maken, maar dan gaan ze vissen. Bij zonsondergang komen de beestjes weer aan land. We zijn een paar avonden naar het thuiskomen gaan kijken. Het zijn inderdaad mini pinguïns en ze moeten flink klauteren om tegen de rotsen op te komen. Jammer genoeg zijn de foto’s niet scherp genoeg, omdat er veel te weinig licht was. Er mocht beslist niet geflitst worden. Maar voor het beeld heb ik toch een minder geslaagde foto toegevoegd.

Tot slot: volgende week is de Formule 1 Grand Prix van Australie in het Albert Park. Dat gaan wij niet meemaken, maar we hebben een paar dagen de opbouw van het F1 circus van nabij kunnen volgen. Het is indrukwekkend om te zien hoe een gewoon park wordt omgebouwd tot een heus circuit. De weg ligt er al, dat is normaal een publieke weg. Maar de grote grindbakken, curbstones, pitstraat etc. worden voor dat ene weekend neergelegd of opgebouwd.
Ik (Sitze) ben een enorme F1 fan en ik ken het circuit alleen van de tv. Om het circuit nu in het echt te zien is toch bijzonder. Ook bijzonder is dat we over een groot deel van het circuit hebben gefietst!

Melbourne is een heerlijke stad, maar onze reis gaat verder. We vliegen naar nu eerst naar Alice Spings voor een tocht door de Red Dessert. Dat wordt een ervaring!
We’ll keep you posted!

• 10 Maart 2015 - 13:25

Johan:

Leuk verslag en ik heb even met jullie meegelopen aan de andere kant van de aarde. Groet JB

• 10 Maart 2015 - 21:08

Ingrid:

Hoi Son en Sitz

Jeetje Son wat zal je genoten hebben van die kinderen op die fietsjes, ik hoor je de kinderen al aanmoedigen. Wat een leuk knus plekje met dat schattige balkon, en een echt mini pinguïn grappig, en ik snap Sitz helemaal wij zijn ook echte F1 fans, leuk om die opbouw te zien. Wij hebben hier nog steeds lekker weer was vanmiddag vrij en kon lekker een paar uur van de zon genieten. Vandaag een leuk gesprekje gevoerd met Bobby die was maandag naar De Brug, hij had het erg leuk gevonden maar de uitslag is pas 3 april, hoop toch echt dat hij daar naar toe mag/kan. Het is aandoenlijk hoe hij steeds meer bij mij wil zijn, vandaag aan het sjoelen met hem en had hij stiekem wat stenen bij mij naar binnen geschoven zodat ik veel punten had. (sjoel erg slecht) dat kon hij toch niet helemaal voor zich houden en op mijn vraag waarom hij dat dan doet; hij vind mij aardig, je smelt toch Son bij zo'n kind, moet hem straks ook weer missen. Jesse weet eindelijk dat hij niet naar een ,,gewone'' voortgezet school gaat maar als het lukt gaat hij naar Heliomare, probeer er met hem over te praten maar gaat moeizaam. O, en de bus gaan we 21 maart aan kopen dan naar de bouwer, spannend hoor. geniet lekker en tot mail,
    Ing

• 15 Maart 2015 - 10:49

Tony & Joyce:

Hallo Sonja en Sitze,

Gisteren waren we bij Ed en Lily en vroegen we naar jullie blogs van Australië. Dat ging op de IPad echter niet zo lekker, maar uiteindelijk heb ik de manier gevonden om ze goed te bekijken. Op zo'n Ipad blijf ter maar weinig over van de foto's.
    Nu op mijn computer zag ik eigenlijk pas voor het eerst dat jullie op het circuit van Melbourne waren.
    Wij zien dat jullie al een goed kleurtje hebben gekregen. Het lijkt ons een mooi land, maar heb nog niet de indruk dat ik die plaatjes ook niet in Europa had kunnen schieten en ben ik meer gecharmeerd van het bijzondere dieren rijk.
    Wij hebben de foto's van de Robben gemist. Klopt dat?
    Wij blijven jullie voor de rest van jullie reis volgen en wensen jullie nog een mooie voortgang.

Groetjes,

Tony en Joyce

• 26 Maart 2015 - 09:47

Andre Van Deventer:

Hallo Sonja en Sietze,

het is is wel een feest wat jullie allemaal meemaken. De pinguins van 30 centimeter lijkt mij heel bijzonder. Kreeg vanmorgen antwoord van de kids die in Frankrijk zitten. Veel sneeuw, maar weinig zon. Ze hebben het naar hun zin.

Groetjes,
    Andre