Blog 7 Koala’s en chinezen - Reisverslag uit Port Campbell, Australië van Sitze - WaarBenJij.nu Blog 7 Koala’s en chinezen - Reisverslag uit Port Campbell, Australië van Sitze - WaarBenJij.nu

Blog 7 Koala’s en chinezen

Door: Sitze

Blijf op de hoogte en volg Sitze

05 Maart 2015 | Australië, Port Campbell

Populair bij chinezen.
Na Warrnambool hebben we een stop gemaakt in Port Campbell. Een piepkleine stad, maar relevant als onderdeel van de Great Ocean Road.
Het zit het hier vol met toeristen, maar vooral met chinezen. We hadden al gelezen dat Australie erg populair is bij chinezen en japanners, maar bij de Great Ocean Road wordt dat echt duidelijk.
We kwamen ze onderweg al tegen toen we tijdens een lunch onze stoeltjes naast de camper neer hadden gezet. Een bus dropte een grote groep chinezen bij een van de bekende uitzichtpunten. En nog voordat we een broodje op hadden is de groep alweer terug, ingestapt en onderweg naar de volgende attractie.

De camping in Port Campbell stroomt aan het eind van de middag vol met verhuur-campers. Op zich niets vreemds, dat gebeurt op elke camping. Maar vooral het aantal chinezen verbaast ons. Driekwart van de camping is chinees, dat hebben we nog niet eerder op een camping gezien.

Wat ons ook verbaast is dat in een klein campeerbusje regelmatig een gezin van vier personen huist. Zo’n klein busje is echt bedoeld voor maximaal 2 personen en dan is er nauwelijks ruimte om je te bewegen. Als we nog een blik in de busjes werpen, zien we ook enkele grote koffers. Ongelooflijk! Het is een raadsel hoe en waar de mensen in zo’n busje slapen.

Meer koala’s
We staan nu weer op de hele rustige camping ‘Bimbi’ op het zuidelijkste punt van de Great Ocean Road, vlak bij Cape Otway. Bimbi wordt in de folders aangekondigd als ‘the camping under the koala’s’. Onderweg naar de camping zien we al kleine groepjes mensen omhoog kijken. Al rijdend zien we niets bijzonders, maar iemand op een vorige camping heeft gezegd: “zie je twee of meer mensen omhoog kijken, dan zit daar een koala!”
De Bimbi folder blijkt helemaal juist. Er zitten tientallen koala’s vlak bij de camping. Overdag zie je vanaf de grond alleen een slapend bolletje tussen de takken. Omdat je omhoog kijkt, zie je meestal alleen de billen van een koala. Ze nestelen zich in de vork van de boomtakken zodat ze steun hebben en verstoppen hun kop tussen de voorpootjes.
Pas tegen de avond worden de diertjes actief. Dan klimmen ze heel behendig van tak naar tak, veel sneller dan je overdag zou vermoeden. Met steun in de rug trekken ze links en rechts de bladeren naar zich toe trekken om te eten. Voor ons reden genoeg om vlak voor donker rond te wandelen om koala’s te spotten. Grappig genoeg trekken ze zich niets aan van onze aanwezigheid tijdens hun avondmaal. Een enkele kijkt je even aan om te laten merken dat hij je wel gezien heeft, om dan weer onverstoorbaar verder te knabbelen.
Wij zijn helemaal overtuigd: koala’s zijn super aandoenlijk en eigenlijk ook heel kwetsbaar. Bij de vele bosbranden die hier hebben gewoed moeten veel koala’s zijn omgekomen. Ze zijn te traag om het vuur voor te kunnen blijven.

Van de Bimbi-camping is het een halfuurtje lopen naar Otway Lighthouse, de op een na de oudste vuurtoren van Australie. Ook dit is weer een enorme toeristische trekpleister. De lighthouse en de omgeving doen en beetje aan de Zaanse schans denken. Kunstmatig in oude stijl hersteld.

Campkitchen en BBQ
Op alle campings, bij parkeerplaatsen en in de meeste parken die we tot nog toe hebben gezien staan elektrische BBQ’s. Grote RVS platen die (doorgaans) goed schoon worden gehouden.
Ik maak regelmatig dankbaar gebruik van de BBQ’s om het vlees en de aardappeltjes te bakken. Werkt perfect en het stinkt wat minder in de camper. Sonja en ik hebben een soort taakverdeling, ik zorg voor het eten en Sonja wast af.
Behalve de BBQ’s vind je op campings ook regelmatig een heel uitgebreide campkitchen, met pannen, servies en bestek dat je kunt gebruiken. Aan het voorschrift om de BBQ na gebruik schoon te maken en de pannen etc schoon terug te zetten houdt ook weer (bijna) iedereen zich.

Behalve voor de voedselbereiding is de campkitchen ook duidelijk een sociale ontmoetingsplaats. Als je toch moet wachten tot de aardappels gaar zijn kan net net zo goed even vragen waar de ander geweest is. We zien vaak dat de reguliere campingbezoekers in of vlak voor de kampkeuken bij elkaar komen voor een biertje of glaasje wijn.
Wij spraken in de keuken twee Nederlandse meiden die in 4,5 maand heel Australië wilden rondreizen. Pas afgestudeerd en al twee maanden onderweg in een heel oud autootje. In Nieuw Zeeland gestart en inmiddels al ruim 4000 km aan de oost- en zuidkust van Australie rondgereden. Ze hoefden ‘alleen nog’ de west- en noordkust te doen. En dat in twee maanden! Ach ja, jong en enthousiast! De meiden zullen het wel redden, maar of de auto het overleeft…?
In Warrambool begon een Australier spontaan over Europa en de moeilijke periode met Griekenland toen hij hoorde dat we uit Nederland kwamen. Tja, ook dat nieuws wordt hier kennelijk op de voet gevolgd.
Maar de campkitchen in Port Campbell sloeg alles. De hele keuken, dat wil zeggen de drie BBQ’s, de beide kooktoestellen, de drie afwasbakken en bovendien een hele rij eettafels werden door een (of meerdere, dat is moeilijk te zeggen) chinese familie(s) in beslag genomen. Ze hadden de campkitchen volledig geconfisqueerd. Maar ik moet erbij zeggen dat toen wij met onze afwas kwamen aanzetten, er direct plaats werd gemaakt. Prima!

• 05 Maart 2015 - 17:53

Ka:

mooie traditionele taakverdeling! sommige tradities moet je in stand houden:-)